Saturday, July 14, 2012

Lørdag 14.6

Tove skal slappe av hjemme når hun har fri. Tove skal rydde litt i sin nye heim. Tove skal bare en snartur til byen og kjøpe noen urteplanter. Så skal Tove innom sin mor og hente en lampe. Jajamen. Tove ankommer Grønlands torg. Billigste grønnsakene i byen. Der er det bruktmarked. Mest tvilsomme i byen. Hele området dunster av urin. Stjålet elektronikk og annet tjuvegods omsettes over en lav sko. Klokker, kjoler, slitne sofaer, plastkjeder og annet skrot. Særlig diverse husgeråd som selgerne tror er like omsettlig som det fineste Figgjo. Vel. Nok om det. Innimellom dukker det opp moro. Tove kjøper er rart, lite kamera, en lampett og en termos med Mikke Mus for tilsammen 80 kr. Så får Tove se pulten. Jadda. I ukesvis har hun lett etter en skolepult fra 1960-tallet på Finn. De er der. I Vennesla, i Nord-Norge, og på Lindesnes. Men ikke i Oslo. Før i dag. Selgeren er en hyggelig mann. Tove handler. Pulten blir i første omgang med til Tøyen, der mammaen bor. Tove føler for å grave litt i kjelleren. Hm. Tove finner ting. Flere og flere ting. Noen hun lurte på hvor var blitt av, og noen hun helt hadde glemt. Du store alpakka! Lasset blir etterhvert så stort at drosje hjem er eneste alternativ. Mammaen sender med fenalår og en pizzabunn. Fine mammaen!! Og her ser dere altså bilder av alle tingene som ble med: den gule lampen, som startet det hele. Bokser, stoff, gardiner, mitt Alf Bjercke-malerskrin, matcher pulten. Diverse kjøkken. Kunne skrevet masse, men tar må ta det siden. Daff! Men hva man har! Har også innredet verandaen, men det får også komme en annen dag. Kveld. Trym hjemme fra jobb. Fine, fine Trym. Tove sliten, men lykkelig. Vet ennå ikke hvor pulten skal stå. Fortsettelse følger! Hva et deres beste retro-funn?

2 comments:

Helene said...

Herre min hatt! Jeg hadde sånn termos, i alle fall nesten! Minnene strøymer på. Beste retrofunn.. Hm.. Det skal jeg tenke litt på. Jeg har et veldig fint skilt det står "herrer" på som jeg hadde på skapet på rommet mitt i mange år og en gang kjøpte jeg en gammel herrefrakk som det var et program fra en begravelse i. Det var en herlig historie gjenstand i alle fall :)

Cafemocca said...

Så masse fine skatter! Digger den gule lampa :D Hva skal du bruke skolepulten til? Hmmm mitt beste retrofunn hadde jeg denne uka faktisk! Fant et stort teppe med heklede bestemorruter i alle regnbuens farger men med brune kanter på alle lapper :D nydelig og til en latterlig lav pris på Freetex.. Hurra!