Monday, August 15, 2011

Mimremandag: skolestart!

Duftende viskelær og nyspissede fargeblyanter, ingenting var bedre enn bokhandleren i august!
(det beste med viskelærene fra 80-tallet er at de lukter godt fremdeles!)


Da jeg gikk på barneskolen, var Hello Kitty noe du bare fikk kjøpt i utvalgte butikker. En skolevenninne bodde i Bærum, like ved noe som kaltes "rosabutikken". Der kunne man handle tannkrus, bokbind, hårspenner, sykler (!) med Hello Kitty, Little Twin Stars og My Melody. Vi hadde dårlig råd, og det eneste jeg i min barndom fikk med disse akk, så vidunderlige motiv, var tre uekte linjaler innkjøpt blant røkelse og kina-skrivebøker på Shangri-La i Teatergaten. Jeg elsket dem!!





Ellers kan det jo være flere enn meg som husker blyantene i plasthylse, som inneholdt ti små spisser, og etterhvert som de ble sløve, tok man spissen ut, stappet den inn i enden på blyanten, og en ny spiss ble dyttet fram. Fantes også i fargestiftvariant! Eller hva med kulepennen med ti forskjellige farger i en, som også duftet av ulike bær og frukt. Eller hva med Disney Babies? De var sååååååå fine, syns jeg, og jeg hadde selvsagt en Disney Babies-linjal (med glitter i!), som også var en kam. Maken til nyttig!! Hva er deres beste skolestart-minne-stæsj??





2 comments:

Merete said...

Har brukt noen penger i bokhandelen ved skolestart, ja...og jeg kjenner fortsatt det krible da jeg ser bokpapir, visklær og penner...sukk:)

Hadde vel dårlig med Hello Kitty-ting. Men jeg hadde en bitteliten Hello Kitty-kortstokk kjøpt på den lokalte butikken på Atna i en sommerferie - og det er jo helt vilt at de faktisk hadde den der:fnis:

Husker godt de visklærne som var forma som små hunder og katter - de ønska jeg meg, men tror aldri jeg fikk noen.

Cafemocca said...

Jeg husker viskelær og binderser veldig godt! Jeg samla på viskelær og tror du må være på min alder for jeg hadde mange av de viskelærne der :) Husker pølse, melkepakke (som luktet så godt) brunost og hvitost og plate og tannkrem og mange mange fler... desverre lekte vi skattejakt en gang og viskelærne mine var skatten og broren min som gjemte dem glemte hvor så sorgen var stor over tap av mine 147 (!) viskelær :( tror jeg sørger litt enda :)

og så husker jeg valget av pennal - det var ikke bare å kjøpe et pennal - det skulle være 'riktig'... Jeg likte sånne store "rotepennal" som man måtte grave og lete i - men det tok alltid lang tid å velge. Aldri fikk jeg de kjempedyre som jeg ønska meg heller, for vi hadde også alltid dårlig råd!