Wednesday, August 10, 2011

Historisk onsdag

jeg har ikke følt for å blogge i det siste, jeg har liksom hatt litt andre tanker inni hodet, men nå er det på tide igjen, og det er også på tide med en litt spesiell historisk onsdag. det virker kanskje som galskap å være opptatt av hus under så fryktelige omstendigheter, men det er sånn jeg er laget. jeg er så glad i byen min, og jeg har et helt spesiellt forhold til bygningene i regjeringskvartalet og området rundt. hele første, andre og halve tredje klasse gikk skoleveien min opp Youngsgate, over plassen mellom høyblokka og y-blokka og videre over Akersgata. det var verdens morsomste og mest interessante vei. jeg kom for sent hver dag, og brukte dobbelt så lang tid som jeg burde hjem, det var alltid noe å kikke på, feks bassenget inne i regjeringskvartalet. midt i Youngsgate lå sentralutsalget for konsertbilletter og slikt, der lå det stadig folk i kø på fortauet i soveposer nedover når jeg gikk til skolen om morgenen.
bildet øverst viser høyblokka, flankert av søylene på hovedbiblioteket. jeg skal ikke engang begynne å snakke om hvordan jeg vanker der, og hvor høyt jeg elsker den bygningen...



Høyblokken i regjeringskvartalet er et av våre sterkeste symboler på det nye Norge som ble bygget etter krigen. Den sto ferdig i 1958, arkitekt var Erling Viksjø. Allerede i 1939 deltok han i konkurransen om nytt regjeringskvartal, sammen med sin sjef, den kjente funkisarkitekten Ove Bang, da med en høyblokk på tolv etasjer. Viksjøs forslag var et av fire premierte, men på grunn av krigen ble prosjektet skrinlagt. Etter krigen bestemte en komité at Viksjøs forslag skulle realiseres, og arbeidet begynte. Bygget var nå blitt mindre funksjonalistisk, og var Viksjøs første høyblokk i brutalistisk stil. Andre eksempler på dette er rådhuset i Bergen og Hotell 33 ved Økern, begge tegnet av Viksjø, som er vår fremste representant for denne stilen.




Bygningene i regjeringskvartalet er bygget i betong, og Viksjø utviklet en egen variant av denne, kalt naturbetong. Betongen ble blandet med elvegrus og deretter sandblåst, slik at strukturen i steinen kom til syne.

Viksjø samarbeidet med kunstneren Carl Nesjar om utsmykningen i regjeringskvartalet, og Nesjar igjen innledet et samarbeid med Pablo Picasso! Også andre kunstnere var med, bla. Inger Sitter og Odd Tandberg, men det er selvsagt Picasso-relieffene som er mest berømte. De kan sees på enden av Y-blokka, ut mot Akersgata, de har heldigvis klart eksplosjonen godt. Hvordan det har gått med kunstverkene inne i høyblokka er ennå uvisst.






Carl Nesjar arbeidet i 16 år med Picasso-utsmykningen. Han var flere ganger på besøk hos kunstneren i Frankrike, men Picasso selv kom aldri til Norge for å se det ferdige resultat. For noen dager siden så jeg Carl Nesjar på Dagsrevyen. Han er 91 år, men still going strong. Han maler hver dag og planlegger ny utstilling i sitt atelier på Bøler. Han fortalte at Picasso flere ganger snakket om å komme, men det ble aldri slik, han ville heller bruke tiden på å jobbe.

På bildet over sees Carl Nesjar under arbeidet med sandblåsing av et av relieffene.


Riksantikvaren var i gang med en fredningsplan for regjeringskvartalet. Nå er det uvisst om høyblokken i det hele tatt kan reddes. Må den rives, forsvinner et av byens, og landets, aller viktigste bygg. Det må ikke skje. Hoveddeichman har fått store setningsskader, og ingen vet hva som vil skje med bygningen. Oslos eneste skikkelige monumentalbygg i nyklassisisme kan bli borte, stål og glass og nybygg blir aldri det samme.

Grusomhetene i Oslo og på Utøya kan ikke beskrives, så mange menneskeliv gikk tapt på meningsløst vis. I tillegg trues viktige deler av vårt historie og vår nære kultur. Jeg skal stå på barrikadene, for demokratiet, og for regjeringskvartalet! Det må ikke stå på penger, de rett og slett bare SKAL la seg rehabilitere!

1 comment:

Merete said...

Nå er jo ikke jeg noen innfødt Oslo-jente sånn som du, men jeg har jo hatt mange turer rundt i Regjeringskvartalet, på biblioteket, slappet av foran fontena og ikke minst har jeg tatt bussen derfra et hundretalls ganger. Det var fælt å se område rundt høyblokka da vi var i Oslo sist lørdag. Og du som var nesten midt oppe i det da det smalt må ha hatt en grusom opplevelse. Er så glad for at du er ok.

Har jo blitt glad i Oslo etter 10 år der, selv om jeg må innrømme at livet på landet passer meg bedre ( i allefall nå som jeg har blitt så gammal:fnis:)