Monday, July 11, 2011

Mimre-mandag: yndlingsbarne-tv


I min barndoms nedtelling til skolestart, kan vi mimre litt over fantastisk barne-tv på åttitallet! her er jeg og min kjære litt uenig, han mener nemlig at alle hyggebarne-tv'ene jeg likte, var dønn kjedelige, og ville ha mer action. jeg hadde litt forvirrede forhold hjemme, mens hos ham var alt under kontroll....der har vi nok grunnen. jeg elsket alle serier hvor det var trygt og godt og alt gikk i orden til slutt. Rädda Joppe var så skummelt at jeg måtte skifte kanal, selv om jeg visste at den dumme bamsen ville komme til rette. Jeg var en engstelig sjel. Det skumleste som fantes var Brødrene Dal, men det skal jeg komme tilbake til en annen gang. Portveien 2 var derimot ikke skummelt. Jeg hadde Portveien aktivitetsbøker, jeg kunne sangene, jeg syns Portveien var det hyggeligste som fantes. Eli og Jarl, eller Eli og Terje. Barne-tv på sitt beste!


Eli og Terje er tidsriktig antrukket! Strikking var HOT på åttitallet, også midt på sommeren! En annen favoritt var DJ Cat show på Sky Channel, som vi av en eller annen grunn fikk inn i blokken vår. Hver ettermiddag kom DJ Cat opp av søppelspannet sitt og snakket engelsk, som jeg ikke forsto et plukk av, men moro var det lell. Hver lørdag sto jeg opp kl.08.00 for å se fire timers tegnefilmgalore i Fun Factory. Først My Little Pony, Popples, Lady Lovely Locs og diverse jentefilmer, deretter HeMan, Mask, Transformers og ymse guttefilmer, som var like kule, og til slutt en ordentlig serie, f.eks. Ski Boy. Søndag gikk hele herligheten i reprise, på samme ugudelige tidspunkt, og jeg sto opp da også!



Det var så mange barne-tv-program jeg likte at jeg ikke kan få med alle. Andungen Kvakk Kvakk, skulle vært her, Toget Thomas og vennene hans, Postman Pat, Bertha, Professor Balthazar, Muppet Show og alle de fantastiske øst-europeiske dukkefilmene som kom mot slutten, da hallodamen hadde noen minutter til overs: og nå får me ein litan dokkefilm frå Tsjekkoslovakia. Det var tider det. Muldvarpen og de to gode naboene Pat & Mat får stå som gode representanter for den fantastiske barne-tv-produksjonen som kom fra øst.







Indigo, Indigo ta meg med, til et eventyr langt avsted....


4 comments:

LilleAsk said...

Hvilke minner! Som barn av 80-tallet selv så jeg også på disse barnetvprogrammene. DJ Cat show var viktig å få med seg i helga! Det er så moro å lese om minner fra 80-tallet i bloggen din. (savner sad sam og bugg)

Merete said...

Sukk, ja - det var tider!! Jeg hadde gjerne flytta inn i Portveien 2, men aller helst ville jeg ha flytta inn der hvor Eli og Teodor hadde julekalender...og Tassmus:)

Nora said...

Jeg gråt visstnok til hver eneste Joppe-episode ifølge min mor:P Husker det som SKREKKELIG skummelt.. Var en litt engstelig sjel selv kanskje hehe. Fikk ikke lov til å se på sånn tegneserier fra tv3 og på engelsk og sånn jeg da^^ Så på Bamse verdens sterkeste bjørn istedet:)

Scrappegal sørlending said...

ooooh! My childhood!!!!! :)