Monday, July 4, 2011

Mimre-Mandag: barndommens godsaker

Juli er min måned, og hver mandag i juli (og litt ut i august) skal jeg mimre tilbake til barndommen, som kuliminerer i skolestart, som var min en av de fineste tiden på året. Ikke nødvendigvis fordi skolen begynte, selv om jeg likte følelsen av første skoledag etter ferien også...men på på grunn av alle de fantastiske skolestarttingene som dukket opp hos bokhandlerne. Jeg elsket bokhandlere. Jeg elsker dem fremdeles, men det var noe eget når man var liten. Plastlinjaler og duftende viskelær....sukk Jeg kommer tilbake til det. Først en sjokolade jeg savner. Noen som husker 5-minutt?? Lignet litt på Sportlunch, som jeg også vil ha tilbake. Og hva med Salte Ufo? Hvor er de??? jeg har alltid vært en godtemums he he (for ordens skyld: jeg er født i 1977)







Ha-På med ananassmak var egentlig ikke noe godt (selv om bestefar elsket det), men det var eksotisk og noe veldig annerledes. Hva ville min salige bestefar ha sagt hvis han fikk vite at den ikke lenger er å få kjøpt? Denne finnes fortsatt og er fremdeles den beste sjokolademelken noensinne...MEN...hvordan kunne Tine finne på å nydesigne emballasjen??? Dette var en klassiker. Tidløs, med ku og regnbue. Hva skjedde egentlig?? Galskap!


Donald-brus. Selsvskreven i alle bursdager. 0.35 glassflaske, med tynne sugerør. Jeg er svak for rødbrus.

Nok en sjokolade som var helt smaskens!! Den var diger, og sikkert med på å gjøre meg litt rund og god ha ha Mye sjoko for pengene!



Melody Pops - kjærligheten man kunne spille på. Jeg klarte ikke å finne noe bilde av 80-talls-designet, men likefullt pleide jeg og min klassevenninne Lotte å kjøpe disse, for deretter å sette oss på en karusell i Sofienbergparken og blåse. Kjærligheten hadde hul pinne, inni var det en blå plastting med tall på, som man dro ut og inn, utfra hvilken tone man ville ha. Inni papiret var det trykket ulike melodier man kunne spille, ikke med noter, men med disse tallene. Respekt!! Når man begynte å slikke, varte det imidlertid ikke lenge før kjærligheten ble uspillelig, og karusellen i Sofienbergparken har blitt et offer for EU-direktiver og fjernet. Sic transit gloria mundi.


Splitt-is: best av alt!! Sammen med HIP, den gule saftisen fra Drammens-is. Det er mye is jeg kunne ha nevnt. Tom & Jerry-isen, formet som de to kamphanene, en rød og en gul, man visste ikke hvilket man fikk. Gigant, som tidligere hadde gjennomsiktig plasttrekk. Forsvant, men er heldigvis tilbake. Maxi-krone, med sjokoladestrøssel og boysenbær inni. Kræsj-pink, saftis med tyggis inni pinnen. Bare klin, og full av sukker, men moro. Noen som husker hvor seig man var på fingrene når man prøvde å rive av den blå, perforerte plasten rundt den gule tyggispinnen etter at isen var spist opp?



Så mange Bugg, så liten tid! Kostet 50 øre. Jeg likte lakris best. Og banan. Bugg er visstnok relansert, i pose. Hva er vitsen?? Bugg skal kunne kjøpes en og en. Visstnok er den også sunnere enn før?!?!? Sunn Bugg? Godteri skal ikke være sunt, det er jo...godteri, right? sigh* Jeg husker forresten også krutttyggis, en sort kule med noe hvitt, sterkt og herlig inni, de kostet også 50 øre, og noen rosa tyggiser i papir, som kostet 25 øre. Det var tider det!




Apropos tyggis...noen som samlet på SadSam-klistremerker? Jeg fikk til slutt alle fra 1-50. Et eller annet sted har jeg albumet fremdeles. Vedder på det fremdeles lukter sukkerbombe-tyggis ha ha (Neida, jeg har ikke glemt Happyfant!)










Kjeft var den beste saftboksen, det fantes sååååå mange gode smaker. Dessverre hadde jeg ikke noe bilde av det gamle designet, men skal finne!




Til slutt: Sodastream brusmaskin. Den kunne man vinne i Donald, og var min store drøm. Selvsagt vant jeg aldri. Jeg kjente heller ingen som hadde en slik, men har hørt i ettertid at brusen smakte dynge!! Likefullt, drømmen om min barndoms brusmaskin vil alltid være magisk!

5 comments:

Fru Sukkerkopp said...

Sportlunch har de fremdeles, er en av mannens favorittsjokolader :)

Jeg elsket også skolestart og bokhandlere. 5 kr (?) for 10 blyanter, alle med fancy design. Har faktisk fremdeles noen av de blyantene liggende her et sted. Salte Ufo var så godt, men favorittene mine var de små supersure eller salte dropsene som kom i poser med supermann(?) utenpå. Ananas Hapå elsket jeg, og jeg er så sur for at de sluttet å produsere det. Sodastream maskin hadde vi, og brusen smakte faktisk veldig godt. Vi brukte saft som smakstilsetning i blant, og da var det Gøy Champagne eller Cola saft som gjaldt.

Nå har jeg lest bloggen din lenge så det var på tide å kommentere :)
(er også 77 modell forresten )

kam said...

Hurra for mimring! Jeg husker den gamle Bugg'en så godt! Når man tok det første tygget strømmet det ut masse deilig smak, og så hadde den så god konsistens! Den nye Bugg'en er bare en smakløs liten gummiklump. Jeg likte best colasmak og jordbærsmak.

Jeg likte egentlig ikke Kræsj Pink-isen, men den var så kul at jeg bare måtte ha den. Og ja, utrolig klissete...

Noe ikke mat-relatert: Jeg leste denne blogg-posten om fotonoveller og tenkte på deg med en gang! Her er link: http://thefilmexperience.net/blog/2011/7/5/curio-fotonovels.html

Klem A-M

Mona said...

HaPå med ananassmak var den beste! Savner den!! Den med sjokoladesmak var nest-best. Savner den også!

Kræsj pink selger de vel nå, men den har muligens nytt navn.

Bugg var godt ja! Banan var best! Og melody pops! Husker du stjerneposene? 10 kr for de små, og 15 kr for de store, hvis jeg ikke husker feil - med forskjellig godteri inni. Var supert som lørdagsgodt!

Nora said...

Kræsjpink er tilbake, elsker den! Bare at nå heter den "Bestis Bubla" (!!!) Ellers må jeg si at jeg nok er for ung til endel av det du mimrer om her..husker ikke så mye av det..hehe. Bugg husker jeg da, kjøpte alltid det hvis vi hadde en krone til overs :D Lillesøster hadde forresten SadSam-kosedyr, den brune. Mener hun kalte den for "Baby"...^^

Maria said...

Vi hadde Sodastream når jeg var liten, men jeg kan ikke huske at vi noen gang laget noe annet enn kulsyre vann da, dog vi hadde den på Hytta.

Men nå for en ukes tid siden kjøpte jeg meg en, å er såååå glad i den. Dog har ikke prøvd meg på brus enda, nettopp fordi alle sier det smaker så vondt. Hehe