Tuesday, July 12, 2011

Hurra for Merete - litterær tirsdag

Min gode, gamle (he he) hockey og scrappevenninne Merete har bursdag i dag! (jeg stjal et bilde fra bloggen din jeg!) Det må feires med litterær tirsdag! Merete - du og jeg på Bokloftet snart, det hadde vært noe! Her kommer de tre beste bøkene jeg har lest i det siste, pluss en litt eldre klassisker jeg kommer til å elske for alltid! Gratulerer med dagen Merete!!
Vi-de druknede - Carsten Jensen. 682 sider+ekstramateriale! bortklipte utdrag, etterord, info om skriveprosessen...og så det vakre, vakre omslaget. sukk, det blir ikke bedre! en fantastisk fortelling fra kystbyen Marstal i Danmark, fra Napoleonskrigene til annen verdenskrig, der sjømannslivet gjennomsyrer hver eneste generasjon. Havet gir liv og levebrød, havet tar, havet former dem alle på godt og vondt. etter de nesten 700 sidene er du bitter og innesluttet fordi historien ikke fortsetter. mektig og fantastisk!



Der vi engang gikk - Kjell Westö. Slektshistorie du aldri glemmer. Slutten er musikalsk og vakker som en film, den nye tid har kommet til Helsinki i første del av 1900-tallet, og menneskene vi møter må forme sine nye liv i en ny tid. Kunst, kultur, jazzen dyrkes, økonomien blomstrer, men tragedien ligger også bak. Må leses sakte, og nytes.




Tårnet - Uwe Tellkamp. DDRs borgerskap i årene før murens fall. En familie i Dresden og deres skjebner. Må også leses sakte, Tellkamps beskrivelser av smijernsporter, gulvvur og kabelbaner er fantastiske, fortellingen om det omstendelige og byråkratiske livet i repuplikken likeså. Mennesket i seg selv er ikke viktig. Det er kollektivet. Man må stå sammen. Ubegripelig fascinerende, jeg har forsøkt å tøye boken så lenge som mulig....men nå er det snart slutt...805 sider...dobbeltsukk!





Gerd Brantenbergs St.Croix-trilogi er blant de aller, aller beste bøkene jeg noen gang har lest. Særlig de to første, jeg finner dem fram om og om igjen, både jeg og svigermor ble så fjetret, så satt ut av litterær lykke, at vi ikke leste noe som helst på en lang stund etterpå. Vi ville at den gode følelsen skulle vare ennå litt til....og ennå litt til.... Bøkene følger Inger, og hennes oppvekst i Fredrikstad på 1950 og 60-tallet. Byen og menneskene - man blir så glad i dem, og man vil ikke gi slipp.



2 comments:

Scrappelise said...

Så fint å få en slik bursdagshilsen, heldige Merethe som har deg! Og nå må jeg ta fram mine to Gerd Brantenberg igjen. Sangen om St. Croix og Fergestedet. Tør nesten ikke si det men jeg ble liksom aldri fortrolig med dem, selv om jeg var barn/ung på den tiden. Men det var ute på landsbygda..

Scrappegal sørlending said...

Kult bilde av vår alles kjære Merete! :)