Saturday, July 23, 2011

Det finnes ikke ord....




...våknet i dag til de ufattelige tallene fra Utøya. Jeg gikk hjem fra Trym i morges gjennom borettslagene ved Furuset, alle flagget på halv stang. I går var jeg i sentrum, jeg passerte forbi regjeringskvartalet bare fem minutter før bomben gikk av. Det er ikke mulig å beskrive hva jeg føler. Frykten ungdommene på Utøya må ha kjent når de flyktet fra skuddene...jeg får vondt i magen bare jeg tenker på det. Så mange som har mistet sine kjære, så unge. Min dypeste medfølelse til alle de berørte!!

Jeg skrev det på facebook i går, og jeg vil gjenta det her i dag: Norge er et åpent og trygt demokrati, der vi lever sammen i gjensidig respekt, med rom for ulike politiske syn, der vi sier nei til rasisme. Vi har ytringsfrihet. Politiet bærer ikke våpen. Våre politikere kan bevege seg fritt, det er ikke behov for mengder av politi og militære i gatene. Slik vil vi fortsette å ha det! Vi lar oss ikke kue, knekke, skremme, eller tvinges til taushet. Vi står sammen!


I går, da det fremdeles gikk rykter om at det var en islamsk terrororganisasjon som sto bak, postet jeg dette bildet på fb. Kongen vår, som i 1940 sa NEI til å overgi landet sitt. Han nektet å la seg diktere, Norge er vårt, og det er vi som skal bestemme hva slags samfunn vi ønsker. Nå som vi vet at det er en høyreekstrem gal person som står bak, vil jeg fremdeles si det samme. Vi sier nei til rasisme og diskriminering! Slike mennesker skal ikke få noen makt over oss, vi vil ikke gå rundt og være redde, vi må finne nye krefter.


Bildene på internett, tv og i aviser er ikke til å fatte...Oslo, byen min....




No comments: