Saturday, December 4, 2010

4.desember

kaldt, men såååå vakkert!! -21 da Trym og jeg sto opp i dag tidlig!! må skaffe meg en tykkere lue... holder på å strikke meg votter av hvit alpakka-ull, og satser på at saueskinnet holder meg varm!


julestjerna er tent, men jeg har ikke skiftet til julegardiner enda, har fortsatt god-gardinene fra midten av 70-tallet:):)
og her er pusekatten vår, som bor hos Trym og sover i senga vår om natten! pus syns også det er kaldt og går bare aller nådigst ut, aller helst ligger hun på sofaryggen og betrakter vår stivfrosne og rimete rhododendron...



I går var Stine og Kristin på besøk, vi skrev sanger til julebordet som er i dag, yahoo, og fniste fælt, det var moro!! det satses på at vi klarer å synge velkommen-sangen uten å knekke sammen i latter, uten å falle tilbake på den gamle teksten fra tidligere tider og at vi klarer å synge "synge" før "spise"....
Jeg bakte et rørebrød til gjestene mine, det er verdens enkleste og beste brød.
her kommer oppskriften, for dere som vil prøve:
ett brød i en liten brødform ca 1,5 liter
2 dl müsli
2 dl sammalt hvete
1,5 dl hvetemel
2,5 dl vann
2,5 dl melk
1 ts salt
25 g fersk gjær eller en halv pakke tørrgjær
bland alt det tørre sammen. hvis du bruker tørrgjær, bland inn denne nå. hell i vann og melk men spar litt til å røre ut den ferske gjæren i. når den har løst seg opp heller du alt i bollen. så rører du. det er hemmeligheten, røre og røre. ikke elte og kna. deigen skal ligne litt på havregrøt.
hell deigen i smurt brødform. sett brødet midt i ovnen, sett ovnen på 100 grader, la brødet stå 45 minutter. skru opp varmen til 180 og la brødet steke en time til. Det hever mens det steker, helt genialt.
veldig saftig brød, som holder seg slik lenge, supergodt med masse ulikt pålegg på!! hvis du liker rosiner i, velg en müsli som har det:):)
I kveld blir det julebord, gleder meg masse, skal snart begynne å organisere meg, men først...en tur på badet for å skylle ut hårbleking)))
ha det superfint i dag alle sammen**


No comments: