Thursday, December 2, 2010

2.desember

Bunny 4361 er hjemme på ferie!! Min store bunnymann på seks og et halvt år nyter livet, skjønner ikke egentlig noe av julen, men vet at det beste stedet å ligge er under sofaen;) (fargene på noen av bildene har det ikke helt godt med seg selv, de er tatt med mobilen for ikke å skremme vettet av dyret mens han spiser og sånn...)

Bunnybunny har fått nytt, grønt teppe og løpe på, og har godkjent ruccola som super salat!
Det er mange som sier til meg at de ikke skjønner vitsen med kanin som kjæledyr, "er det noe stas da, den sitter jo bare der??"
i så fall sier jeg til dem at de ikke har skjønt noe som helst, at kaninen er smart og sosial og må få forholdene lagt til rette for lek og utforskning. hvis den sitter alene, innesperret i buret 22 av døgnets timer, er det ikke så rart den ikke virker som et morsomt kjæledyr!
Kaninen må ut å løpe, den må få pappeesker og kurver og tunneler og annen moro og leke med og den må få være sammen med deg der du er. min bunny løper rundt og rundt og rundt bena mine og napper i meg og vil leke! (men samtidig vil han ikke ha noen av aktiviseringstingene jeg prøver å prakke på ham da ha ha jeg bygde et hus til ham av en pappeske, med dør og vindu...særlig det var interessant!) han er nok litt sær, pinner til å tygge på vil han heller ikke ha... men det er bare å prøve igjen, nå har jeg skaffet en ny kurv jeg har fylt med høy, og etterpå skal jeg på søstrene grene og se om jeg finner en mindre utgave han vil ha i buret. jeg har prøvd med høyhekk, men han spiser ikke høyet derfra! særing!!
ellers har jeg opp i gjennom årene lært ganske mye om for og ernæring, og det meste av det jeg trodde var riktig tidligere, er helt fullstendig feil.
følg med nå:
1. kaninen skal først og fremst ha høy, høy, høy, høy og atter høy! og det må være bra høy, ikke sånne sammenpressede pakker fra matbutikken
2. deretter skal den ha enda mer høy
3. litt mørk salat; ruccola, lollo o.l. Ikke isberg!
4. ikke gulrot!!! jeg vet....det er så rart, og jeg har foret mine bunnier med gulrot i all tid...men nå er det slutt! gulrot inneholder visstnok for mye sukker og stivelse, som bunny ikke klarer å ta opp i kroppen i store mengder. 1 cm gulrot er bra he he
5. gi bunny litt reddik, grønn paprika, gresskar, selleri eller fennikel. paprika var ingen hit her, men jeg prøver igjen!
6. ca.to spiseskjeer pellets i døgnet, ikke mer, da blir kaninen tykk og vil rulle;) det må være pellets fra oxbow, i alle fall ikke sånn gnagerblanding fra matbutikken eller dyrebutikken for den saks skyld, vik fra meg!


stoff er særlig spennende!!










dette var en liten bunny-blogging!! her er det sol og snø, i dag skal jeg først være hjemme og skrive litt, så skal jeg på arkitekturmuseet og se en utstilling om norsk arkitektur etter 1945. så, som sagt, innom søstrene grene og et par andre butikker, innom mamma og finne kjolen til julebord på lørdag+hente noen scrappepapirer, så til Grünerhallen for å planlegge det samme julebordet, og deretter trene hockey YAHOO!!
I går spilte jeg kamp med gutta, Grüner u15-Vif. Vi tapte bare 7-1, og selv om vi ikke hadde en sjanse i kampen som helhet, var det ikke dumt likevel. Moro å spille med gutta, jeg fant ut i går at jeg har spilt hockey like lenge som de har levd ha ha
Hurra for heiagjengen vår også, dere er kule!!
Håper dere har en kjempefin 2.desember alle sammen! Hva er det morsomste dere skal gjøre i dag??


3 comments:

Merete said...

Søte kaninen da, er sikker på at bunny er superfornøyd med å få slikt et grønt og flott teppe - ser jo ut som gress:)

Ja, tenk at du har spilt hockey like lenge som 15-åringene har levd. Utrolig artig! Du er tøff som spiller med gutta også da!!

Skal vel ikke gjøre noe spesielt morsomt i dag igrunn. Må jobbe noen timer til. Vesla og husbonden skal på svømming i kveld, mens jeg skal pakke litt og ordne litt hjemme. Tenkte jeg skulle få skrevi noen julekort - og det er jo kos da:)

Så bærer det ned til Odal'n litt senere på kvelden. Skal nemlig til Oslo på julebord i morra. Og jeg skal bruke morran og formiddagen i morra til å tråkke rundt i Oslos gater...

ha fortsatt fin 2. desember, Tove:)

Nora said...

Bunny er så søt! Får helt lyst på kanin jeg,de er nydelige også har de så myk pels hihi. Men alle jeg har vært borti enten bet eller tisset på meg så tror jeg har dårlig kanintekke eller noe...

Idag skal jeg ingenting spennende men jeg hermer etter deg og skal blogge hver dag frem til jul :)

Cafemocca said...

Den er så fin den kaninen din!!!
Kanskje folk har lite kaninerfaring rett og slett. Selv har jeg ingen, men jeg skjønner jo at det er en grunn for at mange liker kanin som kjæledyr!

Selv har vi to pusikatter og de kan virkelig lage liv i heimen! Thats for sure! Det er koselig med dyr, syns det var veldig ålreit å lære mer om kaniner!

du har så fine innlegg!

I dag var jeg bare trøtt og har halvsovet i sofaen til ni. da våknet jeg og har rydda i huset, og plutselig er det natta igjen før en ny arbeidsdag! Helg snart nå. Hurra!