Friday, December 24, 2010

24.desember - jul!!

Toves vei mot jul: i dag - julaften!! det er jul, det er snø, julestjernen er tent og bunny har fått en diger kvist med prydgran å tygge på! litt senere skal jeg pakke inn litt selleri, reddik og andre godsaker i gråpapir, så kan han få pakke/tygge opp selv. litt gaver må jo bunny også ha!! jeg har også pyntet treet, dette er jo bildene jeg skulle postet i går, men jeg hadde ikke noe overskudd. heldigvis at jeg fikk fikset treet den 22, i går hadde jeg ikke hatt sjans...

her kommer noen litt rare mobilbilder fra sammensetting av tre....


Dette er min tredje jul med hvitt plasttre og det kan ikke forklares hvor fint jeg syns det er. egentlig er det den fjerde julen, men for fire år siden hadde jeg bare et lite et, 40 cm kanskje, det var alt jeg fant, plantasjen var fullstendig tomme for store størrelser, men min kjære, gamle far visste råd. etter at vi hadde trålet plantasjen i oslo på jakt, dro han hjem til tønsberg igjen og tok en ringerunde. på plantasjen nøtterøy hadde de ETT stort, hvitt tre igjen!! min far sa at de ikke måtte finne på å selge det til noen andre, før han kastet seg i bilen og skaffet meg juletre! det kom jo ikke til meg i oslo det året, men koste seg i garasjen i tønsberg til jeg for tre år siden kunne ta det i bruk! takk pappa, du ordner opp!!

for mange er det vet grøn gran som er tingen, men jeg syns det er så vakkert, så vakkert med all den fargerike pynten mot det hvite. i år har jeg lys i fire farger også; rødt, blått, grønt og gult. det er så nydelig at jeg nekter å skru det av om kvelden, men det må vi jo, jeg har bare ett rom, og det går ikke an å sove i samme rom som mitt sukkertøy av et tre he he (lover et bedre bilde av treet utover kvelden!!)


det er dessuten mange fordeler med kunstig tre.
1. det står klart i boden hele året, det er bare å hente det fram når det nærmer seg
2. jeg trenger ikke bruke masse penger på juletre hvert år
3. heller ikke masse krefter på å først finne det rette treet, ikke for stort, for tynt osv og deretter slepe det hjem :x
4. det drysser ikke og det trenger ikke vann
5. det er jo litt gøy med et juletre i to deler som må settes sammen
6. når jeg pynter, er det bare å bøye og bende grenene dit det trengs for å få på lys og kuler. hvis det er kuler jeg er ekstra redd for, bøyer jeg bare grenen oppover så den får en liten "grop", da faller ikke pynten av
7. når jula er over, forsvinner treet ned i esken sin, og jeg trenger ikke lure på hvor jeg skal gjøre av den stakkars barnålfrie stammen som står igjen i stua mi..
det eneste er at jeg savner duften av granbar...men det får jeg gjennom granbar til bunny:):)




på med føttene og opp på kommoden! toppen på plass! bøy ut grenene!! (beklager fargene på bildene ha ha)







julepynt er også sååååå moro. det må være glitter og sånn sølvpiggtråd med stjerne på. den kan også klippes i biter og brukes til å henge opp kuler som mangler hyssing med. da henger de skikkelig godt fast=betryggende!




hvert år kjøper jeg et par-tre nye kuler, hvis jeg finner noen fine! i år ble det sopp og ekorn, samt vanlige kuler i lilla og turkis. love åhlens og søstrene grene! jeg har også mange mange fugler i treet mitt! (skal ta nærbilder etterpå, jeg lover!) jeg liker at det er gammeldags og ordentlig, men samtidig blir det nytt og friskt ettersom treet er hvitt.










nå har jeg gjort alt jeg skal til jul, er fortsatt sliten, men bittelitt bedre enn i går. da sovnet jeg i sofaen og måtte tvinge meg opp for å være våken til Trym kom fra jobb. han er forfremmet til hjemmesykepleier så da går det nok fint med meg til slutt:):)
som vanlig feirer vi julaften først sammen, så hver for oss, så sammen igjen. jeg skal spise middag her med bunny, se gamle oslo- og stockholmsfilmer, lese og så skal jeg opp til Trym og Svigers og spise kaker og kose meg. jeg har fått juleskinke av mammaen min og ellers er alt annet som det skal.
her er det som trengs for at Tove skal få en bra jul:
bunny som koser seg, karamellpudding med krem (Trym ler av meg, jeg har snakket om den puddingen i månedsvis ha ha), julebrus fra hamar/lillehammer bryggeri,
mitt hvite tre, sopp, SVT og særlig Karl Bertil Jonsons jul, masse bøker om hus, by og arkitektur, masse gamle filmer om samme tema, dvd-spiller som samarbeider (den har vært så rar i det siste....krysser fingre...), pledd, tyllkjole, hvitt mykt sjal, godis, gaver fra vennene mine og tanken på at jeg treffer Trym igjen i kveld!
lover å blogge litt senere også, med bedre bilder og noen små julenisser som bor her i Tove-huset!
ha en FANTASTISK jul så lenge alle sammen, tusen takk til dere som har lest bloggen min i desember!!
klem fra Tove**





2 comments:

Fatima said...

For et herlig juletre. Håper du har en deilig jul slik du ønsker det.

Anonymous said...

mmesOEG - hallo guys :D

http://spamerus.info