Wednesday, December 22, 2010

22.desember

Toves vei mot jul: i dag - mimring fra gamle dager!

jeg er litt redusert i dag, så det blir nok ikke gjort så mye nyttig og det kommer ingen bilder fra heimen. kræsjet med en annen jente på trening i går kveld, så nå sitter jeg under pledd i sofaen hjemme, med lettere hjernerystelse, opphovnet hals og vond hake. hockey er ganske farlig he he;) det går nok snart bedre, jeg blir godt passet på av jentene på laget, noen av dem er jo til og med sykepleiere, så da føler jeg meg trygg på at alt er som det skal. tusen takk, jeg er veldig glad for å ha dere!!

siden jeg ikke virker særlig godt, har jeg funnet noen utrolig julehyggelige bilder på nettet. slik så Oslo sentrum ut i min spede barndom. bildene er fra 1979, tidlig på 80-tallet hadde lite endret seg. butikken og trikken var den samme, julegatepyntingen likeså!


så går vi litt tilbake i tid, til 1950, da det virkelig var svung over vindusutstillingene, uten at nødvendigvis ble bombardert av gale tilbud. bildene er fra Stensbak Jernvarhandel.










i morgen er det alt lille juleaften, det er tid for å pynte treet og henge opp julestrømper, ta juleskinka opp fra fryseren og håpe at sviblene holder stand litt til....de blomstrer nå! jeg hentet treet inn fra skjulet i dag, det står i pappesken sin og verker etter å strekke på grenene. jeg har kjøpt litt ny pynt, det gjør jeg hvert år, håper å få tatt mange bilder av pynting og sånn i morgen, så dere får se.
nå kjenner jeg at jeg må slappe av litt... her kommer et utrolig stemningsfullt bilde fra Frogner, anno 1965, kos dere og ikke stress, det blir jul uansett, det viktigste er at man koser seg sammen. jeg har vært på Deichman og lånt en diger stabel bøker fra arkitekturhylla, så jeg er helt klar for julaften.
ha en kjempefin onsdag alle sammen!



(ps alle bildene i denne posten er fra oslobilder.no og tilhører enten bymuseet eller oslo byarkiv!)




1 comment:

Merete said...

Trivelige bilder fra tidligere års julevinduer:) Tenk så annerledes ting er nå... Det er godt å se tilbake på litt roligere bilder:)

Håper din noe moste kropp heles fort. Og at julefreden senker seg i ditt lille hjem:)

Her stresser vi ikke... tar livet med ro og lar jula komme - med eller uten nyvaska hus.

Ha en fin bitte lille!!